Bassadone ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

BassadoneAutomotive Nordic –konserniin kuuluva Auto-Bon Oy ja AstaraMobility-konserni ovat sopineet yrityskaupasta, jossa Auto-Bon Oy ostaa Fiat, Alfa Romeo-ja Jeep-autoja Suomeen maahantuovan Astara Ital Finland Oy:n. Kauppaan kuuluvat myös Fiat Professional -hyötyajoneuvot sekä Abarth-brändi. Astara Ital Finlandin henkilöstö siirtyy kaupan toteuduttua Bassadone-konsernin palvelukseen. Yrityskauppa on ehdollinen kilpailuviranomaisten hyväksynnälle.

Auto-Bonilla on ollut aiemmin Stellantis-konsernin merkeistä Citroënin, Peugeotin, DS Automobilesin ja tuoreeltaan myös Opelin maahantuontioikeudet. Jatkossa kaikki Stellantiksen Suomessa myynnissä olevat volyymibrändit löytyvät saman katon alta Auto-Bonista, kun brändiportfolio kasvaa Fiatilla, Alfa Romeolla ja Jeepillä.

”Saman autonvalmistajan merkkien keskittäminen yhdelle maahantuojalle on luontainen jatke alan keskittyessä. Tulemme keskittämään merkkejä myös jälleenmyyjäverkostossa. Keskittäminen mahdollistaa asiakaspalvelun kehittämisen entistä asiakasystävällisemäksi ja vain siten kustannushyödyt realisoituvat koko toimitusketjussa. Asiakkaidemme palvelu tulee myös paranemaan yrityskaupan mahdollistamien hyötyjen seurauksena.”, kertoo Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.

Stellantis-konserni syntyi vuonna 2021, kun ranskalainen PSA Groupe ja italialaisamerikkalainen FCA (Fiat Chrysler Automobiles) fuusioituivat. Stellantiksen tavoitteena on ollut tuoda konsernin kaikki merkit saman maahantuojan alaisuuteen. Suomessa Stellantis valitsi yhteistyökumppanikseen menestyksekkäästi alalla toimineen Bassadonenja Auto-Bonin.

”Tällä hetkellä koko autoala kohtaa vahvaa painetta konsolidoitumiseen. Näin ollen olemme tietoisesti tarttuneet tilaisuuksiin, kun niitä on tullut vastaan. Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin mukaantulo on luonnollinen jatkumo menestyksekkäästä työstä Stellantis-konsernin kanssa –Bassadone on luotettava maahantuojakumppani, ja tehdas valitsi meidät jatkamaan yhteistyötä kaikkien Stellantis-merkkien kanssa”, kertoo Bassadone Automotive Nordicin toimitusjohtaja Antti Ruhanen.

Uudet merkit mahdollistavat strategisen brändirakennuksen

Auto-Bonin uusilla automerkeillä on kaikilla legendaarinen historia, ja ne herättävät jokaisessa paljon positiivisia mielikuvia. Kun jokainen Stellantiksen merkki on saman maahantuojan alaisuudessa, on mahdollista saada eniten irti merkkien yhteisistä synergioista, mutta samalla tehdä jokaisen merkin kohdalla omaa vahvaa brändistrategiaa.

”Fiatilla on perinteisesti ollut vahva asema isojen pakettiautojen luokassa Ducatolla. Nyt Fiatin sähköistyvä mallisto on juuri laajentunut kaikkiin pakettiautoluokkiin tarjoten alan tuoreimman tekniikan. Kykenemme Auto-Bonilla keskittymään jokaisella automerkeillä tiettyyn kohderyhmään ja rakentamaan tuotetarjonnan paremmin asiakkaiden tarpeiden mukaan, kun valikoimassamme on kaikki Stellantiksen valmistamat hyötyajoajoneuvot”, toteaa Vuolle uudesta tilanteesta.

Ikoniset brändit uusi voimavara

Alfa Romeon Metamorfosi-sähköistymissuunnitelma tulee herättämään legendaarisen italialaisbrändin eloon. Alfa Romeo julkistaa 2026 mennessä joka vuosi uuden mallin, ja vuonna 2027 koko Alfan mallisto on täyssähköinen.

Jeep tulee meille herkulliseen aikaan, juuri kun markkinoille tuodaan tuore Vuoden Auto Euroopassa 2023 -voittaja, täyssähköinen JeepAvenger. Jeepin mallisto on myös sähköistymässä kovaa vauhtia, mikä tekee ikonisen maastoautovalmistajan mallistosta lähitulevaisuudessa erittäin houkuttelevan.

Takaisin edelliselle sivulle